Jest zima, więc ma być ciepło. Jak działa ogrzewanie w autobusach? Na co ma wpływ kierowca? Poradnik pasażera.

Pożądana temperatura wewnątrz pojazdów powinna mieścić się w przedziale 16-20 stopni. W części autobusów utrzymywana jest automatycznie, w części ogrzewanie uruchamia kierowca, a w kilku pojazdach ogrzewanie musi uruchomić mechanik.

Kiedy ogrzejemy się w autobusie?

W okresie jesienno-zimowym temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej powinna utrzymać się na poziomie około 15 stopni Celsjusza. W pojazdach hybrydowych obsługujących linie: 34, 46, 50, 51 i 54 system ogrzewania uruchamia się automatycznie, gdy temperatura wewnątrz autobusu spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. System wyłącza się, gdy temperatura wzrośnie do około 18 stopni. W pojazdach obsługujących linie unijne (102-114) kierowca jest zobowiązany do uruchomienia „ręcznie” klimatyzacji, która na bieżąco wyrównywać będzie temperaturę do około 18 stopni Celsjusza.

W pozostałych pojazdach, których właścicielem jest MPK, ogrzewanie musi zostać włączone, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza. W niektórych pojazdach, m.in marki MAZ system ogrzewania jest uruchamiany w zajezdni przez pracowników zaplecza technicznego.

Czy mamy wpływ na temperaturę wewnątrz autobusu?

Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest oczywiście uzależnione od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz, ale nie może być to argumentem to braku właściwej temperatury w autobusie. Pomocny w tym przypadku jest system tzw. „ciepłego” guzika, który w Kielcach pierwszy raz będzie funkcjonować przez całą zimę. Na chwilę obecną, „ciepłe guziki” znajdują się w pojazdach hybrydowych i kilku innych należących do MPK. Dzięki guzikom – jeżeli na przystankach nie ma oczekujących osób i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, ciepłe powietrze nie „ucieka” na zewnątrz, a chłodne nie dostaje się do środka.

Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego regularnie kontrolują temperaturę oraz system ogrzewania w pojazdach komunikacji miejskiej. Co roku jednak borykamy się z problemem niewłączania ogrzewania, tak jak latem klimatyzacji. Kierowcy na wszelkie sposoby próbują uniknąć dodatkowego zużycia paliwa, często kosztem pasażerów. Jeżeli w Twoim odczuciu, w autobusie jest zimno, sprawdź rzeczywistą temperaturę zewnętrzną np.: sensorami powietrza od Airly (dostępny na naszej stronie głównej). Sensory, w przeciwieństwie do prognozy pogody, pokazują aktualną i rzeczywistą temperaturę powietrza. Gdy mimo spełnienia warunków uruchomienia ogrzewania (poniżej 0 stopni celsjusza), w autobusie jest zimno, zgłoś problem za pomocą formularza ZGŁOŚ TO! Kara za każde niesprawne ogrzewanie wynosi 200zł.

Ogrzewanie musi zostać uruchomione, poniżej 0 stopni na zewnątrz. Sprawdź rzeczywistą temperaturę w Airly.
Dopuszczalne przyśpieszenie wynosi: 2 minuty
Dopuszczalne opóźnienie wynosi: 4 minuty
Prawidłowy email jest wymagany do przetwarzania zgłoszenia. Otrzymasz potwierdzenie od ZTM.