Wróciły wysokie temperatury. Co musisz wiedzieć o klimatyzacji?

Podziel się z innymi!

Kiedy należy uruchomić klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej? Jaki procent taboru jest klimatyzowany i jak go rozpoznać? Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej? Na czym polega kontrola klimatyzacji? Gdzie zgłaszać pojazdy z niedziałającą klimatyzacją? 

Wysokość temperatury

Linie 102 – 114

Pozostałe linie

Klimatyzacja

+ 23ºC

BRAK

Szyberdachy (+wentylacja)

+15ºC (+ 23ºC)

+ 15ºC (+ 23ºC)

Przypominamy: Klimatyzacja włączana jest tylko w autobusach kursujących na liniach od 102 do 114. 

 Kierowcy oszczędzają na paliwie

Nie jest tajemnicą, że kierowcy rozliczani są z paliwa, które spalają. Za niewykorzystanie go w nadmiarze dostają premie. Jak wiadomo, klimatyzacja trochę na nie jednak wpływa, więc rachunek jest prosty. Takie działanie jest bardzo częste wśród kierowców wyjaśnia nam jeden z kierowców. Pozostaje Wam po prostu się grzecznie gotować i za bardzo nie skarżyć.. Nie mają wielkich stawek, więc walczą o każdy grosz. Kierowcy już teraz korzystają z „gapostwa” urzędników i nie włączaj klimatyzacji. Rozpoczęło się oszczędzenia paliwa, a cierpi przez to komfort pasażerów.  

Możecie usłyszeć od kierowców, że „klimatyzacja jest zepsuta” lub „włącza się automatycznie i nie maja na nią wpływu”. Do końca mają zakończony się przegląd wszystkich klimatyzacji w liniach od 102 do 114 i nie ma, żeby jakakolwiek nie działała. 

Podobnie, gdy klimatyzacja działa, ale w autobusie jest duszno. Być może nie działa wydajnie, więc to również należy zgłosić do ZTM. Sprawdzajcie wszystko, co mówi kierowca, gdyż oni po prostu będą oszczędzać na paliwie. Poniżej artykułu, dane interwencyjne do ZTM.

Co mogą zrobić pasażerowie, aby było lepiej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację , okna są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających i „klamek”.

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji nadzór ruchu ZTM, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

Kto sprawdza kierowców?

Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 23 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Gdzie zgłosić awarie?

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego za pośrednictwem strony internetowej www.ztm.kielce.pl (zakładka „kontakt”)

W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Zgłoszenie awarii klimatyzacji możecie dokonać również korzystając z poniższych danych teleadresowych:

Zgłoś problem z klimatyzacją!

  • Zarząd Transportu Miejskiego

tel. 41 343 15 93 wew. 7, (tylko w godzinach pracy urzędu tj. 7:30 – 15:30)

email: ztm@ztm.kielce.pl

email: zbigniew.michnicki@ztm.kielce.pl – p.o Zastępcy Dyrektora ds. komunikacji

 ZTM nie reaguje, a MPK zaciera ręce

Urzędnicy zapewniają, że wszystkie pojazdy posiadające klimatyzację (od 102 do 114) są kontrolowane przez ich pracowników, a wszelkie niedziałające klimatyzacje należy zgłaszać do ZTM. Tylko po co zgłaszać, skoro i tak tego nikt nie kontroluje, nie sprawdza, nie weryfikuje!? Oczywiście ZTM mówi o nakładanych karach i prowadzonych pojedynczych kontrolach. I co z tego, jeśli to nic nie daje? Czy ktoś, kiedykolwiek, widział pracownika ZTM wchodzącego ze specjalnym urządzeniem pomiarowym,  do autobusu, w trakcie trasy? Nie ma podejścia systemowego. Czy osoba odpowiedzialna za to w ZTM mogłaby wreszcie coś dla nas pasażerów zrobić? Albo wziąć się do pracy, albo ją zmienić. – pytają pasażerowie.

Jak jest w innych miastach? Wzorowo w stolicy

Straciliśmy cierpliwość względem kierowców i Przewoźników – wyjaśnia ZTM Warszawa. Kary za niesprawną klimatyzację będą jeszcze bardziej dotkliwe. Przewoźnik dostanie 20 procent mniej pieniędzy za kurs pojazdem, w którym stwierdzono uchybienia. Wszystko dlatego, że do tej pory stwierdzono je aż w ok. 40 procentach skontrolowanych przez ZTM autobusów. Po raz pierwszy rozważane jest również odsyłanie autobusów z pętli do zajezdni, uznając pojazd z niewłączoną lub niesprawną klimatyzacją jako niesprawny technicznie. W takich przypadkach przewoźnik nie otrzyma żadnych środków finansowych za niezrealizowany kurs. Dodatkowo zostanie naliczona kara finansowa za uchybienie – tłumaczy Paweł Olek z ZTM Warszawa.

Chłodzenie tylko w „unijnych”

W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, klimatyzacja musi zostać włączona od 23 stopni. O fakcie takiej temperatury decyduje… MPK, a dokładniej dyspozytor. Mimo tego, że klimatyzacja znajduje się również w kilku standardowych pojazdach tj.: kilka przegubowych Solarisów oraz nowe autobusy marki TEMSA, MPK nie wychodzi do pasażera i klimatyzacja tam nie włącza, bo… nie musi. 

Przypomnijmy, od 2018 roku każdy nowo zakupiony autobus będzie musiał posiadać klimatyzację oraz „ciepłe guziki”. Najbliższy przetarg na obsługę komunikacji miejskiej pokaże, komu zależy na pasażerach. Jeżeli przetarg wygra MPK, to nigdy nie będzie jeździli w pełni klimatyzowanym taborem, zaś m.in grupa Mobilis planuje wprowadzić do Kielc w 100% nowe autobusy z pełnym wyposażeniem i klimatyzacją. 

 

 


Podziel się z innymi!