Tak marnuje się miejskie pieniądze! 8 pasażerów na kurs, nie przekonuje urzędników do zmiany trasy?!

Puste kursy poranne i wieczorne. Garstka pasażerów w godzinach szczytu. To realia linii nr 108, która od 2010 roku boryka się z problemem ilości pasażerów. Urzędnicy mają z tą linią nie lada problem. Dlaczego? Bo musi pogodzić kilka grup pasażerskich. Analizujemy dane z pojazdów. 

Trasa dla powietrza

W grudniu minie 6 lat od powstania linii nr 108. Była to jedna z pierwszych linii, które powstały w ramach projektu Unii Europejskiej. Większość linii się sprawdza, choć to chyba za dużo powiedziane. Linia 108 wozi…powietrze. Na samym początku kursowała na nieco innej trasie. Kończyła swój bieg przy al. Na Stadion. Była wielokrotnie modyfikowana, a ostatecznie zyskała turystyczną, okrężną trasę przez obrzeża miasta.

Kto by nie chciał, jadąc z Bukówki na Os. Ślichowice, minąć 40 przystanków autobusowych i poznać terenów Parku Baranowskiego (stadion). Kto by nie chciał, jechać serpentynową drogą, aby zagłębić się w historii Archiwum Państwowego, tuż obok szpitala psychiatrycznego. Kto by nie chciał utknąć w ogromnym korku na ul. Marmurowej, i ponownie ominąć centrum, aby zwiedzić zaplecza Os. Podkarczówka. Na sam koniec podróży, by nie minęła zbyt szybko, aby „wytrzepać” negatywne emocje, udamy się na przejazd dziurawą ulicą Piekoszowską, a następnie powoli dojedziemy do pętli na Os. Ślichowice.

Nasza podróż trwała dokładnie godzinę. Oczywiście mogliśmy wybrać linię nr 25, która dojedzie w niecałe 30 minut, bądź przesiadkę na ul. Żytniej, ale po co, skoro można zwiedzić miasto i zobaczyć, jak powietrze jedzie „na gapę”.

Analiza danych z pojazdów

Analizując dane z różnych lat, miesięcy i dni, otrzymuje tę samą, skandaliczną liczbę. Średnia liczba pasażerów na jeden kurs, zazwyczaj nie przekracza 10 osób, a jest to liczba pasażerów w godzinach szczytu. Dziennie, linia nr 108 przewozi średnio 220 pasażerów. Liczba może wydawać się duża, więc dla porównania damy dwie linie kursujące z podobną częstotliwością. Linia 102 1765 pasażerów (śr. 42 pasażerów na kurs), linia 111 1566 pasażerów (śr. 40 pasażerów na kurs). Nawet linia nr 104, która dziennie wykonuje 8 kursów, zbiera ponad 240 pasażerów (śr. 31 pasażerów na kurs).

Mistrzostwa wszystkich linii w mieście wygrywa zdecydowanie linia nr 3, która dziennie przewozi… około 70 pasażerów (śr. 7 pasażerów na kurs)!

Co dalej z linią 108?

1debjzPasażerowie chcą korzystać z komunikacji miejskiej, ale większość korzysta, bo musi. Temat linii nr 108 podnosiliśmy wielokrotnie, zaś za każdym razem urzędnicy podawali podobny powód. Propozycje rzeczywiście były dobre, ale rejon ul. Kusocińskiego musi być obsługiwany przez linię nr 108, bo tak… i koniec! Po raz kolejny interweniujemy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Kielcach, ale tym razem również u Radnych Miasta Kielce i Prezydenta. Może marnotrawstwo miejskich pieniędzy ich poruszy?

Według Zarządu Transportu Miejskiego, linia jest potrzebna do obsługi przystanku „Kusocińskiego szpital”. Sprawdziliśmy to! Na 15 kursów, w 5 na tym przystanku nastąpiła jakakolwiek wymiana pasażerów. Zazwyczaj wysiada tam 1, bądź 2 osoby.

Wybraliśmy 3 propozycje, które otrzymały najwięcej „lajków” w ciągu doby oraz jedną, która musi pojawić się jako modyfikacja obecnej trasy. Oto one:

Propozycja nr 1: Zagórze – Zagórska – Szczecińska – Sandomierska – al. IX wieków Kielc – Warszawska – Świętokrzyska – [Sandomierska] – al. Solidarności – Jaworskiego – Orląt Lwowskich – Sikorskiego – Os. Świętokrzyskie

Propozycja nr 2: Bukówka – Wojska Polskiego – Wrzosowa – al. Popiełuszki – Tarnowska – Szczecińska – Sandomierska – Sandomierska – al. Solidarności – Nowaka-Jeziorańskiego – Os. Świętokrzyskie

Propozycja nr 3: Likwidacja linii 108 – wzmocnienie innej

Propozycja nr 4 (likwidacja linii nr 54): Olszewskiego – Skrzetlewska – Pawia – Bat. Chłopskich – Malików – al. Szajnowicza-Iwanowa – Os. Ślichowice – Massalskiego –  al. Szajnowicza-Iwanowa – Pusha – Grunwaldzka – Jagiellońska – Karczówkowska – Mielczarskiego – Żytnia – Ogrodowa – Ściegiennego – Os. Kochanowskiego

 

Która propozycja?

Zobacz, jak głosują inni

Loading ... Loading ...