Ciepły Guzik
Od 1 lutego 2018 roku w autobusach hybrydowych na liniach 34, 46, 50, 51 i 54 zostanie wprowadzone funkcjonowanie tzw. ciepłego guzika. Jest to system otwierania drzwi przez pasażera.
Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi otwierać wszystkich drzwi, a przez to łatwiej będzie utrzymać odpowiednią temperaturę w autobusie.
Ogólne zasady funkcjonowania tego rozwiązania:
- Autobusy z systemem będą odpowiednio oznakowane. Na drzwiach przyklejone zostaną naklejki z napisem „Wsiadając otwórz drzwi przyciskiem”. Napisy: „Wysiadając otwórz drzwi przyciskiem” będą również we wnętrzu i będą w pobliżu przycisku z napisem „Drzwi” – służącym do otwierania drzwi z wewnątrz pojazdu.
- Ciepły guzik w autobusach komunikacji miejskiej będzie obowiązywał całodobowo, przez cały rok.
- Przyciski uaktywniają kierowcy po zatrzymaniu pojazdu na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest wyłączany, więc nie ma możliwości wejścia lub wyjścia z autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem.
- Jeżeli przez kilka sekund nikt nie wsiada albo nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). Po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi nie należy wsiadać i wysiadać. W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć.
- Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością np. niepełnosprawnego. Ciepły guzik może nie być uruchamiany także wtedy, gdy poproszą o to kontrolerzy biletów.
- Jeżeli w jakimś autobusie nie będzie żadnych naklejek związanych z ciepłym guzikiem oznacza to, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio przez kierowców.
- W początkowej fazie wdrażania nowego systemu otwierania pojazdów komunikacji miejskiej prosimy pasażerów o cierpliwość i wyrozumiałość, a osoby sprawnie korzystające z tego rozwiązania prosimy o pomoc dla tych, którzy mogą mieć problem z użytkowaniem tej nowinki technicznej.
Informacja opracowana na podstawie strony Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach.