29 czerwca wprowadzony zostanie drugi już etap planowanej od kilku miesięcy remarszrutyzacji
W chwili obecnej, niemal 60% wydatków na komunikację miejską pokrywane jest właśnie z budżetu miasta. Sytuacji nie poprawia miejski przewoźnik, który nie dba o jakość przewozów w mieście.
Likwidacja „15-stki” i „17-stki”
Pierwszym punktem remarszrutyzacji są dwie likwidacje mogłoby się wydawać strategicznych linii autobusowych.
Linia 15 wykonuje obecnie 22 kursy w dni robocze i odpowiednio 20 i 11 w soboty oraz niedziele. Jej zawiła i dublująca się z innymi linia trasa wyciąga z budżetu miasta dużo pieniędzy, a przecież tę samą trasę można pokonać inną linią.
Likwidacja tej linii da bardzo pozytywne zmiany dla mieszkańców osiedla Sieje, których autobus tej linii to główne połączenie do centrum miasta. Zarząd Transportu Miejskiego zwiększy częstotliwość linii numer 103, która kursować będzie w 25-minutowym takcie, czyli średnio 2,5 kursu na godzinę.
Dodatkowo, aby umożliwić dogodne przesiadki, ZTM wprowadzi niewielką korektę w trasie linii numer 103 polegającą na dodatkowej obsłudze przystanku „aleja IX wieków Kielc UW”. Linia będzie następnie zawracać na Rondzie Herlinga-Grudzińskiego i kierować się dalej przez ulicę Pelca i Plac Artystów.
Lepszą obsługę komunikacyjną otrzymają kieleckie Łazy – często zapomniana dzielnica miasta. Jeżdżąca tam linia numer 17 zostanie zlikwidowana. W zamian, mieszkańcy otrzymają nowe połączenie realizowane przez linię numer 107. Trasa tej linii będzie całkowicie zmieniona.
Linia numer 107 kursować będzie na zupełnie innej, nowej trasie: Artwińskiego szpital – Grunwaldzka – Żytnia – Paderewskiego – 1 Maja (wiadukty) – Hubalczyków – Gruchawka – Zastawie – Łazy.
Nowe połączenie da również możliwość mieszkańcom osiedla Herby szybkiego dotarcia do centrum miasta, bowiem jadąc przez wiadukty skracamy trasę o ponad 10 minut. Nowa trasa linii numer 107 to także dodatkowe połączenia do zespołu szpitalu (ŚCO i WSZ) przy Artwińskiego i Grunwaldzkiej.
Miejscy urzędnicy nie zapomnieli również o mieszkańcach osiedli Związkowiec, Uroczysko i Czarnów. Obsługująca ulicę Orkana linia 15, zostanie zastąpiona wjazdami kieszeniowymi linii numer 105, co znacznie poprawi tę relację. Dodatkowo wszystkie kursy linii numer 105 skierowane zostaną ulicą Piekoszowską (Czarnów) na odcinku od Jagiellońskiej do Lidla.
Warto nadmienić, że ponad 90% trasy linii numer pokrywa się obecnie z trasą linii 46 i 105, przez co napełnienie autobusów nie jest równomierne, a linie nie mogą kursować z wysoką częstotliwością. Likwidacja linii numer 15 daje możliwość zwiększenia częstotliwości innej linii, gdy zajdzie taka potrzeba.
„30-tka” pojedzie częściej
W związku ze zmianą trasy linii numer 107, na osiedlu Świętokrzyskim zastąpi ją popularna „30-tka”. Jej trasa zostanie po prostu wydłużona z pętli Sikorskiego do pętli Osiedle Świętokrzyskie. Ponadto, jej częstotliwość zostanie zwiększona – lecz dopiero po okresie wakacyjnym – i będzie kursować w równych odstępach co 15 minut, co w konsekwencji daje 4 kursy na godzinę.
Wzmocnienie na Orląt i Kampusie UJK
Wyprostowania nielubianej przez pasażerów trasy linii numer 114 da znacznie lepsze połączenie do Kampusu UJK. Linia 114 stanie się doskonałą alternatywą dla linii numer 13, co da jednocześnie kursy średnio co 7,5 minuty z ulicy Uniwersyteckiej.
Modyfikacja trasy linii numer 114, polega na wyprostowaniu jej tj.: od ulicy Jesionowej autobusy pojadą prosto ulicą Świętokrzyską – Solidarności (zawrotka jak dla linii numer 13) – Tysiąclecia (Domaszowska) – Górna – Żniwna – Kampus UJK. Linia przestanie wreszcie zataczać kółko w Domaszowicach. Na okres wakacyjny wszystkie kursy linii numer 114 zostaną skrócone do pętli Żniwna, a w Październiku wydłużone do Kampusu.
Pokrzywdzeni mogą czuć się mieszkańcy osiedla Na Stoku? Nic bardziej mylnego! Linię 114, zastąpi nowa trasa linii 112, która zamiast zawracać na Osiedlu Świętokrzyskim, pojedzie prostą do ulicy Sikorskiego, a następnie przejedzie przez ulicą Orląt Lwowskich do ulicy Jaworskiego. Trasa będzie taka sama w obu kierunkach, więc zmiany nie odczują mieszkańcy tej dzielnicy.
Ciąg dalszy nastąpi…
Drugi etap remarszrutyzacji to kolejne zaplanowane zmiany w komunikacji miejskiej. Oceniamy je jako bardzo dobre, a wkład i ogrom pracy włożony w zaplanowanie zmian daje jednoznaczny obraz troski o pasażerów. Zaprojektowane z myślą o mieszkańcach modyfikacje tras spowodują znaczną poprawę jakości usług świadczonych przez ZTM Kielce. Częstotliwość kursowania, dostępność i możliwości połączeń znacznie się poprawią, co w konsekwencji zwiększy popularność transportu zbiorowego.
Niestety „drugim dnem” okazuje się być miejski przewoźnik, który ignoruje warunki umowy z miastem i łamie jej postanowienia. Liczne przyśpieszenia czy niezatrzymania na przystankach sprawiają, że mieszkańcy nie ufają transportowi zbiorowemu w naszym mieście. Na szczeście sytuacja powoli się zmienia, a ZTM nakłada liczne kary finansowe na przewoźnika. Do ideału brakuje nam jeszcze bardzo dużo, ale jak widać Zarząd Transportu Miejskiego robi obecnie wszystko, aby sprostać oczekiwaniom rynku komunikacji miejskiej w 21 wieku.