Po aferze medialnej MPK jednak na zakupach. Nowa marka autobusów na ulicach Kielc.

Fot. Komunikacyjny Kraków w Obiektywie

Autosan M12LF to nowy nabytek kieleckiego przewoźnika. Nowa marka na ulicach miasta to nie przypadek, bowiem w ostatnim roku prezeska MPK rozpoczęła karierę w radzie nadzorczej producenta.

Co to za autobus?

Autosan to autobus niskopodłogowy o długości 12 metrów. W pojeździe, zgodnie z wymaganiami ZTM, zastosowane są nowoczesne rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo i komfort podróży, m.in. klimatyzację, „ciepłe guziki” oraz system informacji pasażerskiej. Pojazd posiada również bardzo duży wyświetlacz czołowy, który będzie znacznie czytelniejszy od obecnych w większości pojazdów wyświetlaczy o mniejszej rozdzielczości.

Egzemplarz zakupiony przez MPK Kielce jest używanym autobusem testowy, wykorzystywanym przez producenta w kilku miastach. Jest jednocześnie pierwszym pojazdem tej marki, w którym został przeprowadzony lifting i zmiany, na podstawie m.in. wielu uwag przewoźników.

Modernizacja opierała się na zastosowani nowego szkieletu autobusu, który ma być bardziej wytrzymały. Zrezygnowano z dodatkowej linii okien, zlokalizowanej pod sufitem i nad drzwiami – ich obecność była charakterystyczna dla tej marki pojazdów. (przykład na zdjęciu) Zmianie uległa ściana tylna, a wewnątrz zastosowano nową zabudowę tylnej części pojazdu, która swoją drogą nie jest zbyt szczęśliwie zaprojektowana. Autobus zakupiony przez MPK Kielce może zabrać na pokład 106 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. 

Co to za marka?

Autobus przyjechał do Kielc 9 marca i był „ukrywany” w halach przewoźnika. Wyprodukowany w 2017 autobus jest modelem testowym (wystawowym). Testowo pojawiał się między innymi w Krakowie i Białymstoku.

Początki firmy sięgają 1832 roku, kiedy to Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński założyli zakład zajmujący się produkcją sprzętu dla górnictwa, a następnie rozpoczęto wytwarzanie wagonów kolejowych oraz tramwajów. Pierwsze autobusy zbudowane na podwoziu Lancii wyjechały z fabryki w 1926 roku.

Od Lat 90-tych powstawały nowe typy pojazdów. Firma nie ograniczała się tylko do miejskich pojazdów, a do oferty trafiały wozy strażackie, sanitarne, policyjne i wojskowe.

AUTOSAN S.A. od 2009 roku generował poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe Spółki. Wobec braku wystarczającej ilości rentownych zamówień, rok 2013 jest kolejnym z rzędu rokiem, który Spółka zakończyłaby stratą. Wobec wyczerpania możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych i działalności gospodarczej Spółki, Zarząd AUTOSAN S.A., zobowiązany jest do sporządzenia wniosku upadłościowego

Po aferze medialnej

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2021 roku MPK codziennie płaci 1000 zł kary za niespełnienie wymagań Miasta, dotyczących średniego wieku taboru. Ten nie może przekroczyć 8 lat, a obecnie wynosi prawie 9 lat. Jeszcze niespełna tydzień temu władze przewoźnika zarzekały się, że nie kupią nowych autobusów, bo czekają na decyzje rządu odnośnie ustawy o elektromobilności. Prezes MPK stwierdziła wówczas, że bardziej opłacać się będzie zapłacić 365 tysięcy zł kary (cały rok bez nowych autobusów).

Dopiero po rozpętaniu burzy medialnej i zamieszczeniu przez nas wpisu, w ktorym demaskujemy łamanie warunków umowy z pełną premedytacją, MPK zorganizowało naprędce jeden autobus, ktorym 10 marca pochwaliło się w socialmediach. 

Autobus przyjechał do Kielc 9 marca i był „ukrywany” w halach miejskiego przewoźnika.

Zbieg okoliczności

O zakupie Autosanów pisaliśmy jeszcze w Lipcu 2020 roku, kiedy to Prezeska MPK – Elżbieta Śreniawska – została członkiem rady nadzorczej firmy Autosan. Sprowadzenie więc autobusów tej marki było niemal pewne, z uwagi na „wygodę”. Władze MPK dementują jednak zbieżność tych wydarzeń. 

Nowy autobus musi zostać wyposażony w sterowniki oraz informację pasażerską spełniającą wymagania ZTM. Otrzyma także kieleckie barwy: kremowo (żółto) – czerwone. Dopiero wtedy będzie mógł wyjechać do obsługi mieszkańców. MPK ma nadzieję, że pojazd wyjdzie jeszcze w marcu