8 marca o godzinie 11:30 otwarte zostały oferty przetargowe. Było to drugie podejście do przetargu, gdyż pierwszy został unieważniony ze względu na zły kosztorys miasta Kielce. Ofert okazały się dużo droższe, niż przewidywało miasto. Prezydent zgodził się jednak na dołożenie kilku milionów, a przetarg został ogłoszony ponownie.
Duży plus dla ZTM
Pozytywnie zaskoczyli nas urzędnicy z Zarządu Transportu Miejskiego. Specyfikacja wyposażenia autobusów została opracowana bardzo wnikliwie i będą to pierwsze tak dobrze wyposażone autobusy ze wszystkich, które jeździły po naszym mieście. W grudniu br. do Kielc trafi 10 autobusów przegubowych oraz 15 standardowej długości. Niestety, jedny czego żałujemy to znowu twarde siedzenia, które nie będą personalizowanie przez kielecki ZTM.
Co powinno Cię interesować?
Nie będziemy zanudzać Cię technicznymi szczegółami, bo kogo to interesuje. Ciekawym, z punktu widzenia pasażera jest natomiast komfort podróży, który będzie na prawdę wysoki.
- Klimatyzacja – każdy z 25 pojazdów będzie wyposażony w nowoczesne urządzenia chłodzące (latem) oraz grzejące (zimą). Nowe zastosowania technologiczne sprawią, że klimatyzacja będzie o wiele bardziej wydajna od obecnej, która funkcjonuje w kilkunastu kieleckich pojazdach. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest fakt jej niezależnej pracy. Kierowca nie będzie miał nic do gadania – klimatyzacja włączy się automatycznie, gdy temperatura przekroczy 23°C, a szyberdachy zamkną się automatycznie. Jedynym zdaniem kierowcy będzie… zamknięcie okien. Po uruchomieniu klimatyzacji lektor wyda komunikat o jej pracy oraz prośbę o zamknięcie okien. Komunikat tj.: „Pojazd klimatyzowany. Proszę nie otwierać okien” pojawi się na monitorach LCD, o których napiszemy niżej.
- Strefowe otwieranie drzwi („ciepłe guziki”) [KLIK] – jak wspominaliśmy wcześniej, we wszystkich hybrydach zamontowane będą urządzenia pozwalające na strefowe otwieranie drzwi. Pojawią się wewnątrz i na zewnątrz pojazdów. Dodatkowo, na zewnątrz pojazdów pojawi się nowy przycisk „wózek z dzieckiem”, który sprawi, że po naciśnięciu kierowca musi pochylić autobus, aby ułatwić wsiadanie opiekuna z dziecięcym wózkiem.
- Okna – będą duże i przesuwne. Znajdą się na każdej szybie, a nie jak dotychczas na wybranych, co zapewni dobra wymianę powietrza wewnątrz pojazdu. Zostanie zastosowane rozwiązanie dzielenia okien tj. górna część przesuwna, a dolna pełniąca funkcję wyjścia ewakuacyjnego.
- Informacja wewnętrzna (tablice) [KLIK] – całkowitą nowością będą monitory LCD o przekątnej minimum 21″. Zastąpią one obecne tablice znajdujące się za kabiną kierowcy (linia, kierunek, przystanki, imieniny). Oprócz informacji o kierunku linii, jej trasie pojawią się informacje dodatkowe takie jak informacja o włączonej klimatyzacji, komunikaty dotyczące zmian w trasach autobusów czy ważne komunikaty ZTM.
- Informacja wewnętrzna (tablice koralikowe) [KLIK] – w Kielcach wreszcie pojawią się tzw. tablice koralikowe. Będą to ekrany o przekątnej minimum 38″. Wyświetlą informacje o numerze linii i całej trasie wraz z długością (czasem) przejazdu do kolejnych przystanków. Będą miały możliwość błyskawicznej ingerencji ZTM co oznacza, że w przypadku nagłego objazdu ZTM błyskawicznie zaktualizuje dane na tablicach co znacznie usprawni informację pasażerską.
- Informacja wewnętrzna (komunikaty) – wszystkie autobusy wyposażone będą w system zapowiadania przystanków, ale pojawi się również nowość tj.: komunikat „uwaga – drzwi zamykają się”. Głośniki informujące o numerze linii i przystanku docelowym pojawią się również na zewnątrz pojazdu.
- System liczenia pasażerów – podobnie jak w autobusach unijnych, w hybrydach pojawią się urządzenia liczące wchodzących i wychodzących pasażerów. Znacznie ułatwi to pracę urzędnikom oraz wdrażaniem ewentualnych zmian tj. zmiana wielkości autobusu, który obsługuje linie czy zmiana rozkładu jazdy.
- Kontrola kierowców – nowy system pokładowy będzie mieć całkowitą kontrolę nad pracą kierowcy. Zanotuje on zjawiska takie jak: nagłe hamowanie/przyśpieszenia, nadmierne przebywanie na biegu jałowym, przekroczenie prędkości oraz nieekonomiczną jazdę.
- Automaty do sprzedaży biletów – automaty będą obsługiwały płatności gotówkowe jak i bez gotówkowe (kartą). Drugą nowością jest to, że automaty będą przyjmować również monety o nominale 5 gr (pięć groszy)
- Monitoring – autobusy, standardowo, wyposażone będą w monitoring wizyjny, ale nowością będą kamery rejestrujące prace kierowców. Pod czujnym okiem urządzenia nie bedzie mowy o spożywaniu posiłków podczas pracy, paleniu papierosów w autobusie czy rozmowie przez telefon. Dodatkowo, jedna z kamer będzie obserwowała automat do sprzedaży biletów, zaś reszta całą przestrzeń pasażerską oraz drogę pojazdu.
- Reklamy – obowiązywać będzie całkowity zakaz oklejania szyb autobusu reklamami (tak, jak ma to w zwyczaju MPK). Żadne plakaty nie pojawią się również na wewnętrznych szybach autobusów. Do tego celu umieszczone będą specjalne miejsca na ogłoszenia i reklamy, które nie będą przeszkadzały w obserwacji otoczenia.
Autobusy będą dostarczone w połowie grudnia 2017 roku, a zaczną jeździć (planowo) w pierwszej połowie stycznia 2018 roku.
Zakup zostanie dokonany przy współfinansowaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś Priorytetowa II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działanie 2.1 Zrównoważony transport miejski. Projekt jest kontynuacją dotychczasowych działań miasta w zakresie rozbudowy istniejących sieci transportu miejskiego, który w Kielcach opiera się na komunikacji autobusowej.
W ramach w/w programu planowana jest realizacja następujących zadań:
1. Zakup i montaż 30 szt. elektronicznych tablic informacyjnych.
2. Rozbudowa ul. Wapiennikowej w Kielcach wraz z rozbudową skrzyżowań: z ul. Ściegiennego i Husarską oraz z ul. Ks. J. Popiełuszki i ul. Rtm. W. Pileckiego
3. Rozbudowa ul. Cmentarnej na odcinku od ul. Sandomierskiej do ul. Zielnej wraz z przebudową parkingu przy cmentarzu Cedzyna w Kielcach.
Szacunkowe całkowite koszty realizacji Projektu wynoszą ponad 100 mln PLN, w tym kwota dofinansowania wynosi ponad 74 mlnPLN, co stanowi 85 % kosztów kwalifikowanych.
Ponadto wybudowane zostanie ponad 3 km buspasów, 1,5 km ścieżek rowerowych.
[pdf-embedder url=”https://komunikacja-kielce.pl/wp-content/uploads/2017/04/wybor_oferty.pdf”]