Koniec korków na bus-pasie przy Olszewskiego i szybszy przejazd przez centrum? Proponujemy szybkie i niedrogie rozwiązanie!

Olszewskiego, Warszawska, al. IX wieków Kielc i wiele innych – problem z kierowcami niestosującymi się do oznakowania poziomego rośnie. Szczególnie widoczne jest to na skrzyżowaniach i w godzinach szczytu, gdzie część kierujących chce skrócić sobie czas podróżu, korzystając nielegalnie z bus-pasów. Rozwiązanie problemu jest stosunkowo proste i nie wmaga duzych nakładów finansowych.

Olszewskiego tonie w korkach

O tej ulicy, szczególnie w godzinach szczytu, jest głośno od ponad roku. Została wyremontowana (wraz z budową pętli autobusowej), powstał na niej nowy bus-pas, o który właśnie mowa. W godzinach szczytu, w wyniku kumulacji kończenia pracy przez pracowników pobliskich zakładów, korek na wspomnianej ulicy jest na prawdę długi. Z pomocą przychodzi komunikacja miejska, która poruszając się bus-pasem, powinna płynnie pokonać ten blisko 700 metrowy odcinek drogi. Niestety, pracownicy mający sobie za nic obowiązuje przepisy ruchu drogowego, oznakowanie poziomie i pionowe oraz nadjeżdżające autobusy, wjeżdżają na bus-pas, tworząc ogromny zator drogowy na dwóch pasach ruchu. Jedynym ratunkiem okazała się Policja, która pojawiając się co jakiś czas na tej ulicy, sprawia, że każdy z kierowców potrafi jeździć zgodnie z przepisami.

Kierowcy samochodów osobowych, zjeżdżając na pas ruchu dla autobusów powodują powstawanie opóźnień, rzędu 30 minut, a nawet godziny.

Rozwiązanie na już? Oddzielamy!

– Po wprowadzeniu separatorów punktualność i czas przejazdów tramwajowych bardzo się poprawiła. Przed ich wprowadzeniem zdarzało się, że tramwaj stał na tym odcinku w korku, nawet około kwadransa. Teraz stoi tylko chwilkę przed ulicą Smolki, gdzie mamy zwężenie – wyjaśnia Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Jak się okazuje, po wprowadzeniu separatorów na różnych ciągach komunikacyjnych, punktualność komunikacji miejskiej wzrasta, na przykładzie krakowskiej ul. Kalwaryjskiej w jedną stronę z 13 do 62 proc, a dla odwrotnej relacji z 20 nawet do 76 proc.

Remedium na problemu bus-pasów w Kielcach, są separatory drogowe. Jako pierwsze miasto w Polsce, Kraków zastosował betonowe separatory do fizycznego oddzielenia torowiska tramwajowego w jezdni od pozostałych pasów ruchu kilkanaście lat temu. Wspomniane separatory ruchu (U-25) przeznaczone są do optycznego i mechanicznego:

  • rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu;
  • oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej;
  • wyznaczenia toru jazdy pojazdów;
  • wyznaczenia zawężonych pasów ruchu;
  • wyznaczania krawędzi jezdni;

Od czasu pojawienia się pierwszych separatorów, ich testowania i znakomitych efektów wprowadzenia, zostały już wprowadzone w wielu miastach i na wielu ciągach komunikacyjnych.

Proponujemy oddzielenie całego bus-pasa na ul. Olszewskiego, od środkowego pasa drogowego, stosując separatory punktowe (pomarańczowe pachołki) oraz ciągłe (separatory betonowe lub gumowe).

Szczegóły projektu

Propozycja zakłada fizyczne wydzielenie wskazanych ciągów autobusowych (obecnie występujące oznakowanie poziomie w postaci ciągłej linii jest nieskuteczne) od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów drogowych U25a (Załącznik 3, ryc. 1) i/lub ograniczników skrajn(Załącznik 3, ryc. 2) w zależności od możliwości technicznych (np. rozwiązanie pośrednie: separator+ogranicznik skrajni).

 

Ponadto co około 30 metrów zaplanowana jest przerwa w separatorze o długości ok. 3-5 metrów (wyjazdy z ulic bocznych). Oprócz tego zamontowane zostaną elementy uzupełniające tj. słupki blokujące PCV (Załącznik 3, ryc. 3) i oznakowanie pionowe – znak informacyjny D12 zmodyfikowany (Załącznik 3, ryc. 4). Łagodnie wyprofilowany separator drogowy U25a umożliwi ewentualny wjazd/zjazd służb ratowniczych.

Orientacyjny kosztorys projektu dla ul. Olszewskiego:

Separator A – 130zł/mb

Słupki blokujące – 400zł/komplet

Szacowana długość – 600 metrów

Zmiana (korekta) oznakowania oraz wykonanie – około 6 tysięcy złotych

Koszt: około 90 tysięcy złotych

WAŻNE! DO CZASY WPROWADZENIA SEPARATORÓW, WNIOSKUJEMY O WPROWADZENIE DZIAŁA „TYMCZASOWEGO” W POSTACI MOBILNYCH SŁUPKÓW DROGOWYCH – Tablicy kierującej U-21, widocznej na zdjęciu poniżej. Rozwiązanie może być wprowadzone natychmiast.

 

Gdzie nowe bus-pasy?

W związku z pojawiającymi się utrdunieniami na ul. Warszawskiej (dojazd do al. IX wieków Kielc) proponujemy również przedłużenie istniejącego bus-pasa, aż do skrzyżowania z aleją IX wieków Kielc wraz z korektą organizacji ruchu, która tam występuje.

Obecnie na odcinku ul. Warszawskiej, od ulicy Przecznica do al. IX wieków Kielc, mamy do dyspozycji CZTERY pasy ruchu, zgodnie ze zdjęciem.

Po wprowadzeniu proponowanych przez nas zmian, ruchu odbywać się będzie zgodnie, z poniższym schematem. Jednocześnie będzie to dodatkowe ułatwienie dla kierowców jadących z ul. Polnej (Galeria Korona), gdyż aby skręcić w al. IX wieków Kielc, nie będą musieli zmieniać pasa ruchu po skręcie z ul. Polnej, a także ułatwienie dla kierowców autobusów skręcających z ul. Warszawskiej w lewo, w kierunku ul. Źródłowej, gdyż nie będą musieli manewrować na lewy skrajny pas.

Wprowadzając powyższe rozwiązanie, również należy jednocześnie zamontować separatory na wysokości syganalizacji świletnej przed ulicą Przecznicza (uwzględniając lukę, na wjazd w ulicę) prowadząc aż do al. IX wieków Kielc. Podobnie na al. IX wieków Kielc, separatory należy poprowadzić tak, aby uniemożliwić przedwczesną zmianę pasa drogowego, dla skręcających w ul. Nowy Świat.

Podsumowanie naszego projektu

Codziennym utrapieniem tysięcy pasażerów autobusów w Kielcach jest utykanie w korkach razem z samochodami – skutkuje to znacznym wydłużeniem czasu przejazdu tym środkiem transportu. Ponadto takie zatory stanowią bardzo poważny problem sprawnego przejazdu służb ratowniczych (karetki pogotowia, straż pożarna itd.), dla których cenna jest każda sekunda, mogąca zadecydować o ludzkim życiu. Wobec tego, aby zapewnić wyższe bezpieczeństwo dla mieszkańców w postaci szybszego dojazdu służb ratowniczych do miejsca zdarzenia oraz usprawnić podróż komunikacją miejską, niezbędna jest realizacja tego projektu. Dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność transportu zbiorowego, przyciągając kolejnych, potencjalnych pasażerów – np. osób korzystających z samochodów – co pozytywnie wpłynie na jakość wdychanego przez mieszkańców powietrza. Realizacja projektu zapewni również większe bezpieczeństwo dla pieszych, ponieważ zamontowane separatory przed przejściem dla pieszych uniemożliwią niebezpieczny i niedozwolony w takich miejscach manewr wyprzedzania.

Apelujemy do władz miasta o pilne wprowadzenie tego rozwiązania na kieleckich ulicach na Wiosnę 2020 roku.