Kiedy należy uruchomić klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej? Jaki procent taboru jest klimatyzowany i jak go rozpoznać? Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej? Na czym polega kontrola klimatyzacji? Gdzie zgłaszać pojazdy z niedziałającą klimatyzacją? Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące klimatyzacji w kieleckich pojazdach komunikacji miejskiej.
1. Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja i jak działa?
Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-23 stopni Celsjusza. Klimatyzacja jest uruchamiania powyżej 23 stopni Celsjusza, a w niektórych autobusach działa całorocznie.
W liniach 102-114 klimatyzację uruchamia kierowca, zaś autobusy obsługujące linie: 34, 46, 50, 51 i 54 wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie przez cały rok. Zimą i jesienią ogrzewa i osusza, wiosną wentyluje, a latem chłodzi. Autobusy hybrydowe automatycznie regulują temperaturę wewnątrz pojazdu do pożądanej w granicach 17-19 stopni.
2. Ile autobusów jest wyposażonych w klimatyzację?
Klimatyzacji nadal nie posiada większość autobusów, które są własnością MPK Kielce. Wszystkie autobusy miasta, obsługujące linie 102-114 oraz 34, 46, 50, 51, 54 mają klimatyzację.
Klimatyzacja znajduje się również w kilku pojazdach MPK Kielce, które kursują na różnych liniach.
3. Po czym poznać klimatyzowany pojazd?
Klimatyzację posiadają autobusy o numerach taborowych: 1001 – 1005, 1201 – 1235, 244, 268, 600 – 607, 610, 6001 – 6010, 5001 – 5015
Dodatkowo na oknach autobusów hybrydowych znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.
Autobusy najłatwiej i najszybciej rozpoznać po dużych urządzeniach zamontowanych na dachu.
W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo.
Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji dyspozytora MPK, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.
5. Kto i w jaki sposób kontroluje działanie klimatyzacji w pojazdach?
Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 23 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach i przystankach przelotowych. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. w W zajezdni sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.
Najlepszymi kontrolerami okazują się jednak pasażerowie, którzy na bieżąco mogą informować o problemach z klimatyzacją.
6. Gdzie można przekazywać informacje o niedziałającej klimatyzacji?
Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji należy przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego, za pomocą formularza: ZGŁOŚ TO!
W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.