PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację linii między Kozłowem a Sędziszowem – na ważnej trasie między woj. świętokrzyskim, małopolskim i śląskim. Efektem prac będzie bardziej atrakcyjny transport kolejowy, zarówno pasażerski jak i towarowy. To pierwszy przetarg z projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap II: odcinek Sitkówka Nowiny – Kozłów”. Inwestycja finansowana jest z budżetu państwa.
Zwycięzcy przetargu na przebudowę linii kolejowej na odcinku od Kozłowa w Małopolsce do Sędziszowa w woj. świętokrzyskim przeprowadzą kompleksową modernizację stacji w Kozłowie i przystanku w Klimontowie. Nowe perony będą dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W Kozłowie kładka dla pieszych zostanie zastąpiona nowym przejściem podziemnym wyposażonym w windy.
Na 11 km odcinku wymienione będą tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyposażone w nowe urządzenia zabezpieczające. Dzięki pracom prędkość pociągów zwiększy się ze 110 km/h do 140 km/h.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” ma trzy etapy: „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap I: odcinek Skarżysko-Kamienna – Tumlin”, „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap II odcinek Sitkówka Nowiny – Kozłów” (ogłoszony przetarg), oraz „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap III: odcinek Sitkówka Nowiny – Tumlin”.
Tylko w ramach etapu I i II przebudowanych będzie 15 wiaduktów, 22 mosty kolejowe, 3 kładki dla pieszych i 49 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla wygody podróżnych na stacjach i przystankach przewidziano 5 nowych przejść podziemnych. Dostęp do kolei zwiększy nowy przystanek w Skroniowie. Perony w miejscowości Potok zostaną usytuowane w dogodniejszym dla podróżnych miejscu. Inwestycja korzystnie wpłynie na rozwój kolejowych przewozów towarowych. Na 7 stacjach przygotowane będą tory do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów.
Modernizacja na odcinku Tumlin – Sitkówka Nowiny, wraz ze stacją Kielce to etap III. W jego zakresie uwzględnione jest nowe centrum przesiadkowe w stolicy województwa świętokrzyskiego, które powstanie we współpracy z samorządem
Dokumentacja projektowa dla inwestycji na trasie Skarżysko Kamienna – Kozłów „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów – prace przygotowawcze” powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Co z parkingiem nad torami?
W 2020 roku podpisaliśmy porozumienie w sprawie koncepcji, którą inwestor, czyli PKP, będzie procedował. Wtedy prosiliśmy radę miasta o zabezpieczenie kwoty 250 tysięcy na nasz wkład do tej koncepcji. PKP zadeklarowało, że do czerwca tego roku ogłosi przetarg na budowę parkingu. Tak się nie stało. Jesteśmy jednak w stałym kontakcie mailowym. W ostatnim czasie PKP wykazuje, że przetarg zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale przyszłego roku. Nie wiemy, ile finalnie będzie kosztowała inwestycja, bo to wyniknie z koncepcji. Uznajemy, że parking będzie służył nie tylko mieszkańcom Kielc, ale również wszystkim mieszkańcom regionu. Dlatego też, kiedy pojawi się kwota będziemy szukać partnerów do sfinalizowania budowy parkingu – informuje wiceprezydent Bożena Szczypiór.