Co właściwie dzieje się z hybrydami? Rozmawiamy z Zarządem Transportu Miejskiego.

9 na 10 przegubowych hybryd jest unieruchomionych ze względu na awarie.

Rozmawiamy z Grzegorzem Słoniem, Kierownikiem działu Techniczno – Eksploatacyjnego ZTM

KPK: Odkąd hybrydy pojawiły się w Kielcach, notorycznie pojawiają się z nimi problemy techniczne. Czemu tak się dzieje?

ZTM: W początkowym okresie eksploatacji wystąpiły różnego rodzaju drobne awarie które na bieżąco były usuwane. Ponadto w 8 autobusach wielkopojemnych doszło do awarii jednego z urządzeń napędu hybrydowego – modułów DPJM. W dwóch pojazdach moduły zostały wymienione przez serwis producenta, 6 autobusów czeka na naprawę.

KPK: Czy autobusy, które zakupiło miasto, są dobrym wyborem?

ZTM: Autobusy zakupiono w drodze przetargu nieograniczonego, są to jedne z najlepszych pojazdów dostępnych na rynku.

KPK: Czy ZTM podejmował jakieś działania zmierzające do wyjaśnienia tej kuriozalnej sytuacji?

ZTM: Od początku eksploatacji w MPK pracowały serwisy Firmy Solaris i serwisy poddostawców, w tym producenta napędów hybrydowych, a ZTM I MPK były w stałym kontakcie z firmą Solaris. 

KPK: W sieci pojawiają się informacje dotyczące braku oszczędności paliwa. Według danych, hybrydy mają spalać aż 60l/100km. Internauci zarzucają również, że kierowcy nie zostali właściwie przeszkoleni do używania tego typu pojazdów.

ZTM: Przed rozpoczęciem eksploatacji autobusów, przeszkoleni zostali zarówno kierowcy jak i pracownicy zaplecza technicznego. W związku z dużą ilością awarii pojazdów wielkopojemnych oraz bardzo niskimi temperaturami, nie dysponujemy jednak wiarygodnymi danymi na temat zużycia przez nie paliwa na liniach.

KPK: Solaris ma, lub miał, negatywne opinie na temat użytkowania pojazdów. To prawda?

ZTM: Nie znamy żadnych negatywnych opinii firmy Solaris odnośnie prawidłowości  eksploatacji autobusów hybrydowych. Według naszej oceny, są eksploatowane prawidłowo.

KPK: Mieszane uczucia wśród pasażerów wzbudziło poświęcenie hybryd, jeszcze zanim zobaczyli je pasażerowie. Ile kosztowała wizyta biskupa w zajezdni MPK?

ZTM: ZTM nie poniósł żadnych kosztów związanych z  poświęceniem  autobusów.

Dziękuję za rozmowę.