Dziś uruchomiona została funkcja ciepłego guzika w kieleckich autobusach. Czy to rozwiązanie się przyjmie? Choć od lat apelujemy o wprowadzenie tego systemu, to musimy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które zwiększają ryzyko niepowodzenia.
Przede wszystkim wprowadzenie ciepłego guzika jedynie w części taboru, do tego na wybranych liniach, to ogromne wyzwanie, które niestety może zakończyć się spektakularną klapą. W związku z tym, kilka dni przesłaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach listę elementów, na które warto zwrócić uwagę przy wdrożeniu. Przygotowaliśmy także plakat promujący rozwiązanie. Naszym zdaniem należy podjąć wszelkie możliwe inicjatywy, które poprowadzą pasażerów we właściwym kierunku i pozwolą uniknąć konfliktów.
Komunikacja z pasażerami
To najważniejszy element, szczególnie istotny w bezpośrednim kontakcie pasażer-autobus. Właśnie dlatego przygotowaliśmy listę kanałów komunikacji z mieszkańcami i możliwości ich wykorzystania na etapie przed i w trakcie wprowadzania ciepłego guzika.
Wdrożenie systemu ciepłego guzika w Kielcach:
- Spotkanie prasowe zorganizowane przez ZTM Kielce, dedykowane uruchomieniu systemu wraz z możliwością nakręcenia demonstracyjnego/instruktażowego materiału video.
- Emisja filmu instruktażowego na ekranach LCD wewnątrz pojazdu.
- Oznakowanie autobusów – naklejki formatu A4 na drzwiach od zewnątrz i od wewnątrz pojazdu, wskazujące miejsce i konieczność użycia przycisku, uzupełnione prostym komunikatem.
- Komunikat głosowy zewnętrzny i wewnętrzny w taborze hybrydowym, emisja na każdym przystanku po zatrzymaniu pojazdu.
- Komunikat głosowy wewnętrzny ogólny w Solarisach unijnych kursujących na liniach 102-114, informujący o liniach, na których działa ciepły guzik.
- Informatorzy pracujący w autobusach lub na przystankach w trakcie pierwszych kilku dni.
- Uczulenie kierowców na potencjalne sytuacje konfliktowe (przedwczesny odjazd z przystanku i pominięcia pasażera, który nie skorzystał z ciepłego guzika, zwrócenie szczególnej uwagi na osoby niewidome, niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności i osoby starsze).
- Informacja na przystankach znajdujących się na trasach linii obsługiwanych taborem hybrydowym (plakaty, ale jeśli zlokalizowane poza tablicą z rozkładami, to format powinien być większy niż A4).
- Dystrybucja ulotek i informacji w trakcie dokonywania transakcji w punktach ZTM.
- Działania w obszarze social media (profil ZTM + media lokalne + partnerzy oficjalni i nieoficjalni – serwisy tematyczne i lokalne).
Część z tych rozwiązań już została wdrożona, ale zrobić trzeba zdecydowanie więcej.
Apelujemy: POMAGAJMY INNYM
Znając zasady funkcjonowania systemu, powinniśmy pamiętać o pomocy innym pasażerom. Widząc osoby, które nie reagują i nie próbują otworzyć drzwi, możemy ułatwić im to zadanie i przy okazji pokazać, jak działa ciepły guzik. Wykażmy się empatią i zrozumieniem, by wprowadzenie zmiany przebiegło pomyślnie.
Mocno kibicujemy, by sprawdzone na całym świecie rozwiązanie, przyjęło się również w Kielcach. Choć od lat apelowaliśmy, by kupowany tabor miał fabrycznie wbudowany ciepły guzik, to nikt nie zwracał na to uwagi, dlatego mamy nadzieję, że do akcji przyłączy się także MPK i jak najszybciej wyposaży swoje autobusy w przyciski.