Problem z przepełnionymi pociągami IC 32100 Jagiełło zgłaszali pasażerowie na całej trasie, ale największy problem dotyczył Kielc.
Był problem z przepełnieniem
Intercity Jagiełło to pociąg kursujący w relacji Lublin Główny – Kielce – Kraków Główny. Jest to pociąg – przynajmniej dla kielczan – wieczorny, gdyż z Kielc odjeżdża około 21:00. Relacja ta do niedawna obsługiwana była składami wagonowymi, ale od dłuższego już czasu zamiast nich kursują zmodernizowane „Edyty” czyli wagony ED74 wypordukowane w Polsce przez firmę „Pesa”.
Problemy pojawiły się na tej trasie w niedziele i w okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego. Studenci, generujący największy ruch pasażerski na tej relacji, w niedziele wracali z domów do Krakowa. Zbierając pod drodze pasażerów z wielu miast, miejsca zazwyczaj błyskawicznie się kończyły, gdyż elektryczny zespół trakcyjny obsługujący to połączenie ma jedynie 4 wagony, z czego 1 wagon to „I klasa”. Do dyspozycji w normalnej cenie zostają więc 3 wagony.
Będą dłuższe składy
Jak informuje Jakub Kapturzak, zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury, zostały zweryfikowane napełnienia pociągu. Od 11 grudnia do 11 czerwca br. napełnienie tego połączenia wyniosło (szczególnie w niedziele) 100%. Z tego powodu podjęliśmy decyzje o obsłudze tej relacji w każdą niedzielę dodatkowym zespołem trakcyjnym ED74.
Oznacza to, że do dyspozycji pasażerów będzie 8, zamiast 4 wagonów czyli 6 wagonów klasy drugiej i 2 wagony klasy pierwszej. Taka zmiana z pewnością poprawi warunki ruchu tym połączeniem w niedziele i zwiększy dostępność tego połączenia.
ED 74 – wagony po modernizacji
akończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika¬ – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w składach zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.