Historia komunikacji miejskiej w Kielcach

Początki Komunikacji Miejskiej w Kielcach przypadają na dzień 22 lipca 1951 r., kiedy to na podstawie Uchwały Prezydenta Miejskiej Rady Narodowej w Kielcach powstał Wydział, a następnie Zakład Komunikacji Miejskiej w ramach Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Kielcach.
Pierwsze 4 linie komunikacyjne zostały uruchomione na trasach:

  • Kielce – Dąbrowa
  • Kielce – Bukówka
  • Kielce – Dyminy
  • Kielce – Białogon

Kursy realizowano na bazie taboru wypożyczonego z Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.

Stan taboru wynosił 5 autobusów, a załogi 16 osób. Pierwsze autobusy Komunikacja Miejska otrzymała w roku 1954. Były to autobusy marki „Chuosson”, szt. 6 po przebiegu z MZK Warszawa.

01.01.1956 – Ministerstwo Gospodarki Komunalnej powołało samodzielne przedsiębiorstwo – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach.

01.01.1975 – utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, składające się z 5 oddziałów tj. Kielc, Radomia, Ostrowca Św., Skarżyska Kamiennej, Starachowic oraz dwóch Zakładów – Jędrzejowa i Sandomierza. Komunikacja Miejska w tym okresie obejmowała swym zasięgiem 10 miast i ponad 100 wsi obsługującej 726,3 tys. ludności.

01.11.1980 – decyzją Wojewody Kieleckiego nastąpiło wyłączenie oddziałów WPKM i powstały samodzielne Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne.

01.01.1981 – likwidacja WPKM i powstanie samodzielnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach, któremu podporządkowano Zakład Komunikacji Miejskiej w Jędrzejowie.

01.01.1990 – ze struktury MPK w Kielcach wyłączono Zakład Komunikacji Miejskiej w Jędrzejowie.

01.07.1991 – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach przekształcono w zakład budżetowy – Miejski Zakład Komunikacji w Kielcach.

2001 – uroczyste obchody 50-lecia Komunikacji Miejskiej w Kielcach.

2002 – przekształcenie zakładu budżetowego MZK w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Spółka z.o.o.

1.07.2003 – powołanie Zarządu Transportu Miejskiego uchwałą Nr IX/156/2003 Rady Miejskiej w Kielcach w formie zakładu budżetowego Gminy Kielce.

  • Po pierwszych reformach Zarządu Transportu Miejskiego, w 2004 roku pozostały 53 linie autobusowe, a były to:

Linia nr 1: Bukówka pętla – Dobromyśl pętla

Linia nr 2: Kolberga – Inwenbud wraz z wariantami do Posłowic, przez al. Legionów oraz do ul. Sukowskiej

Linia nr 3: Bukówka pętla – KZWP wraz z wariantem do ul. Zakładowej

Linia nr 4: al. Na Stadion – Piaski wraz z wariantem do starej pętli u zbiegu ulic Szczepaniaka i al. Na Stadion

Linia nr 5: Szybowcowa – Kolberga

Linia nr 6: Pietraszki – Dworzec PKS (Żelazna)

Linia nr 7: Zagnańsk szkoła – Dworzec PKS (Żelazna) wraz z wariantem do Kajetanowa

Linia nr 8: Os. Ślichowice – Zagórska wraz z wariantem do Mójczy przez Zagórze

Linia nr 9: Grunwaldzka Szpital Wojewódzki – Ćmińsk wraz z wariantem przez Przyjmo

Linia nr 10: Grunwaldzka Szpital Wojewódzki – Ciekoty pętla

Linia nr 11: Dworzec PKS (Żelazna) – Dworzec PKS (Żelazna) (linia okrężna)

Linia nr 12: Dworzec PKS (Żelazna) – Ciekoty pętla wraz z wariantami do Barczy i Podwiśniówki

Linia nr 13: Oś. Podkarczówka – Żniwna

Linia nr 14: Dworzec PKS (Żelazna) – Niestachów pętla

Linia nr 15: Os. Ślichowice – Sieje wraz z wariantem przez ul. Orkana

Linia nr 16 Bis: Bukówka pętla – Dworzec PKS (Żelazna) wraz z waraintem do Daleszyc i Sukowa Babie

Linia nr 16: Dworzec PKS (Żelazna) – Suków Babie pętla

Linia nr 17: Dworzec PKS (Żelazna) – Kost.pętla (Kostomłoty)

Linia nr 18: Dworzec PKS (Żelazna) – Piekoszów  Gimnazjum

Linia nr 19: Zagórska – Bolechowice pętla wraz z wariantami do Zawady i Sitkówki

Linia nr 20: Dworzec PKS (Żelazna) – Dworzec PKS (Żelazna) (linia okrężna)

Linia nr 21: Kolberga – Zagórska wraz z wariantem do Zagórza

Linia nr 22: Oś. Podkarczówka – Olszewskiego Chemar

Linia nr 23: Os. Ślichowice – Piaski

Linia nr 24: Żytnia – Piekoszowska Stawki

Linia nr 25: Bukówka pętla – KZWP z wariantem do ul. Zakładowej

Linia nr 26: nie istniała

Linia nr 27: nie istniała

Linia nr 28: Zagórska – Jaworznia szkoła

Linia nr 29: Grunwaldzka Szpital Wojewódzki – Grunwaldzka Szpital Wojewódzki wraz z wariantem w relacji: Grunwaldzka Szpital Wojewódzki – Karczówkowska 1

Linia nr 30: Os. Na Stoku – Dyminy Lecznica

Linia nr 31: Żytnia – Chęciny Cmentarz pętla

Linia nr 32: Dworzec PKS (Żelazna) – Samsonów

Linia nr 33: Bukówka pętla – Dąbrowa pętla wraz z wariantem do Suków Remiza

Linia nr 34: Wrzosowa – Żytnia, Oś. Kochanowskiego – Bukówka pętla, Os. Świętokrzyskie – Wrzosowa, Os. Świętokrzyskie – Żytnia, Bukówka pętla – Żytnia,

Linia nr 35: Os. Świętokrzyskie – Armii Krajowej

Linia nr 36: Grunwaldzka Szpital Wojewódzki – Kurszelnickiego

Linia nr 37: Zagórska – KZWP

Linia nr 38: Kolberga – Ciekoty pętla wraz z wariantem do Masłów pętla

Linia nr 39: Białogon – Na Stoku przychodnia

Linia nr 40: Os. Świętokrzyskie – KZWP

Linia nr 41: Oś. Kochanowskiego – REAL

Linia nr 42: Os. Ślichowice – TESCO

Linia nr 43: Dworzec PKS (Żelazna) – Skorzeszyce II

Linia nr 44: Pakosz pętla – Herby PKP wraz z wariantem do Długa Magazyn

Linia nr 45: Os. Ślichowice – M.Brudzowski wraz z wariantami do: Brzezin i Radomic

Linia nr 46: Os. Ślichowice – Os. Na Stoku

Linia nr 47: Os. Ślichowice – Bęczków pętla

Linia nr 48: Oś. Kochanowskiego – Os. Świętokrzyskie

Linia nr 49: Oś. Podkarczówka – Na Stoku przychodnia

Linia TESCO: Os. Świętokrzyskie – Os. Świętokrzyskie wraz z wariantem do Os. Na Stoku

Linia TARGI:  Targi – Żytnia

Linia C:  Os. Ślichowice – Cmentarz w Cedzynie

Linia F: Os. Świętokrzyskie – Cmentarz w Cedzynie

*wszystkie nazwy kierunków są podane w oryginalnej nazwie. Błędy pojawiały się w nazewnictwie kierunków i nie są naszą pomyłką.

  • W Czerwcu 2005 roku powstały cztery nowe linie:

Linia nr 27: Grunwaldzka szpital – Grunwaldzka szpital

oraz trzy linie nocne

Linia nr 101: Os. Świętokrzyskie – Dworzec PKS (Żelazna)

Linia nr 102: Os. Ślichowice – Oś. Podkarczówka – Dworzec PKS (Żelazna)

Linia nr 103: Wrzosowa – Dworzec PKS (Żelazna)

  • W Październiku 2005 roku powstały dwie nowe linie:

Linia nr 40 BIS: Os. Świętokrzyskie – Olszewskiego Chemar

Linia M: PRAKTIKER – Żytnia

W zimę 2005 roku, zabita została nocna komunikacja miejska w Kielcach

  1. W Listopadzie 2005 roku zlikwidowana została linii nocna nr 103
  2. W Grudniu 2005 roku zlikwidowana została linia nocna nr 102, a linia 101 rozpoczęła kursowania na trasie: Os. Świętokrzyskie – Os. Ślichowice
  • W Lipcu 2006 roku zlikwidowana została linia M
  • W Listopadzie 2007 roku została utworzona linia nr 26: Żytnia – Łosień
  • W Kwietniu 2008 roku zostały utworzone linie 50 i 51: Artwińskiego szpital – Artwińskiego szpital
  • W Lipcu 2008 roku została utworzona linia nr 52: Bat. Chłopskich pętla – Bukówka pętla
  • W Grudniu 2008 roku została utworzona linia Z: Podklasztorna – Cedzyna Cmentarz
  • W Styczniu 2009 roku została utworzona linia 53: Częstochowska pętla – Os. Świętokrzyskie
  • W Lutym 2009 roku została utworzona linia nr 54: Os. Kochanowskiego pętla – Olszewskiego Chemar
  • W Kwietniu 2009 roku linia TARGI została zastąpiona linią nr 100
  • W 2010 roku zostały utworzone pierwsze linie unijne
  • W czerwcu 2015, do życia powróciła nocna komunikacja miejska. Linia 101 została zastąpiona linią N1, a nowo powstała linia otrzymała numer N2.

 

Historyczna siatka linii autobusowych.

Dodaj komentarz