6 pytań o klimatyzację

Kiedy należy uruchomić klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej? Jaki procent taboru jest klimatyzowany i jak go rozpoznać? Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej? Na czym polega kontrola klimatyzacji? Gdzie zgłaszać pojazdy z niedziałającą klimatyzacją? Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące klimatyzacji w kieleckich pojazdach komunikacji miejskiej.

1. Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja i jak działa?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-23 stopni Celsjusza. Klimatyzacja jest uruchamiania powyżej 23 stopni Celsjusza, a w niektórych autobusach działa całorocznie.

W liniach 102-114 klimatyzację uruchamia kierowca, zaś autobusy obsługujące linie: 34, 46, 50, 51 i 54 wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie przez cały rok. Zimą i jesienią ogrzewa i osusza, wiosną wentyluje, a latem chłodzi. Autobusy hybrydowe automatycznie regulują temperaturę wewnątrz pojazdu do pożądanej w granicach 17-19 stopni.

2. Ile autobusów jest wyposażonych w klimatyzację?

Klimatyzacji nadal nie posiada większość autobusów, które są własnością MPK Kielce. Wszystkie autobusy miasta, obsługujące linie 102-114 oraz 34, 46, 50, 51, 54 mają klimatyzację.

Klimatyzacja znajduje się również w kilku pojazdach MPK Kielce, które kursują na różnych liniach. 

3. Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Wszystkie pojazdy kursujące na liniach 34, 46, 50, 51 i 54 oraz linie 102-114 posiadają klimatyzację.

Dodatkowo na oknach autobusów hybrydowych znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.

Pozostałe autobusy najłatwiej i najszybciej rozpoznać,  po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

4. Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim, w liniach 34, 46, 50, 51 i 54 prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.

Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zamknięte, ale nie zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem, uszkodzeniem elementów uszczelniających albo otwarciem okien co skutkuje niewydajnym chłodzeniem wnętrza autobusu.

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo.

Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji dyspozytora MPK, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

5. Kto i w jaki sposób kontroluje działanie klimatyzacji w pojazdach? 

Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 23 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach i przystankach przelotowych. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. w W zajezdni sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Najlepszymi kontrolerami okazują się jednak pasażerowie, którzy na bieżąco mogą informować o problemach z klimatyzacją.

 6. Gdzie można przekazywać informacje o niedziałającej klimatyzacji?

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji należy przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego, za pomocą formularza: ZGŁOŚ TO!

W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Prawidłowy email jest wymagany do przetwarzania zgłoszenia. Otrzymasz potwierdzenie od ZTM oraz informacje o sposobie rozpatrzenia skargi
Klimatyzacja: Powyżej 22° -> Sprawdź rzeczywistą temperaturę w Airly.
Dopuszczalne przyśpieszenie wynosi: 2 minuty
Dopuszczalne opóźnienie wynosi: 4 minuty
Numer taborowy pojazdu, znajdziesz nad kierowcą, nad tylną szybą oraz na zewnątrz pojazdu
Aby umożliwić dokładne sprawdzenie zgłoszenia
Pole nieobowiązkowe, jednak dobrze jest wyjaśnić konkretnie na czym polega sens zgłoszenia, co się stało