Prawie pół miliona kary
1000 zł dziennie za łamanie warunków umowy, dotyczących zbyt wysokiego wieku taboru, od stycznia 2021 roku nalicza się przewoźnikowi. Już w 2021 roku ówczesna Prezes MPK – Śreniawska – informowała, że nie zamierzają kupować autobusów z premedytacją, gdyż im się to nie opłaca. Lepiej wyjdziemy na tym, jak będziemy płacić kary – zapewniała.
Od stycznia 2021 roku MPK otrzymuje karę w wysokości tysiąca złotych dziennie, a sytuacji nie polepszyły nawet ostatnie mikro-zakupy. W Marcu 2022 roku kary wyniosły łącznie ponad 450 tysięcy złotych.
MPK chce anulowania kar
Nowy Prezes MPK robi z siebie nie małe pośmiewisko. Wystąpił do miasta z wnioskiem o anulowanie kar, mimo tego, że autobusy nie były kupowane z pełną premedytacją. Część kary może zostać anulowana przez miasto. Jak się okazuje, mowa o 50 tysiącach złotych, które władze Kielc mogą anulować z powodu opóźnienia w dostawie MANów. Co ciekawe, MPK zapewnia, że będzie chciało anulować wszystkie kary, nie tylko te za opóźnienie w dostawie MANów.
Absurdalne wręcz tłumaczenia MPK nie są jednak w stanie przetrwać zderzenia z rzeczywistością. To sama firma podjęła decyzję blisko półtora roku temu, że nie będzie kupować nowych autobusów. Opóźnienie producenta nie ma tu nic do rzeczy, gdyż wystarczyło zamówić autobusy w 2020 roku.
Warunki umowy pozostają w większości niezmienne od kilkunastu lat. MPK doskonale wie, jaki musi osiągnąć minimalny wiek taboru, ale jakościowo są klapą.
Anulowanie kar MPK może stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Jakość jak w Bangladeszu
Dlaczego miasto miałoby pójść na rękę MPK, jeśli to nie stara się wypełniać żadnych warunków umowy? Lista grzechów jest na prawdę ogromna:
- autobusy kursują nawet 8 minut przed czasem,
- kierowcy nie zatrzymują się na przystankach,
- kierowcy odjeżdżają opóźnieni z pierwszych przystanków, mimo długich przerw
- autobusy są brudne i nieestetyczne
- MPK staje okoniem wobec każdej zmiany proponowanej przez miasto
Zarzutów jest na tyle dużo, że Miasto mogłoby w każdej chwili zerwać umowę i ogłosić nowy przetarg, na nowych warunkach,