Modernizacja dworca PKP coraz bliżej. Co zmieni się po remoncie?

#zmieniamydworce – to nazwa projektu, pod którą modernizowane są dworce kolejowe w całej Polsce

Trzy osobne zadania, jeden dworzec

Na modernizację kieleckiego dworca kolejowego, przeznaczono ponad 21 milionów z dofinansowania Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z podpisanym porozumieniem inwestycyjnym, za modernizację kieleckiego dworca odpowiadają jednocześnie: miasto Kielce, Polskie Koleje Państwowe (PKP) i Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Remont dworca i tuneli należy do Polskich Kolei Państwowych (PKP), a torowiska do Polskich Linii Kolejowych (PLK). Miasto natomiast, finansuje budowę parkingu nad torami, skweru przed dworcem oraz wejść do tuneli.

  • Część inwestycji realizowanej przez PKP S.A – budynek dworca

Przebudowa dworca w Kielcach zaplanowana jest na lata 2019-2021. W ramach inwestycji obiekt zostanie dostosowany do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności. Zlikwidowane będą bariery architektoniczne i pojawią się m.in. ścieżki prowadzące czy oznaczenia w alfabecie Braille’a.wyjaśnia nam Katarzyna Grzduk, główny specjalista zespołu prasowego PKP S. A. Na terenie dworca podróżni będą mogli skorzystać również z lokali usługowo-handlowych. W planach jest także włączenie instalacji rozgłoszeniowej dworca do centralnego systemu nagłośnienia. – informuje rzecznik.

  • Część inwestycji realizowanej przez PKP PLK – torowisko i perony

Na stacji Kielce planowana jest przebudowa trzech peronów. (1, 2, 3) Nowe obiekty będą wyższe – 0, 76 m, a oprócz antypoślizgowej nawierzchni zyskają zadaszenie i ławki – wyjaśnia nam Izabela Miernikiewicz, z zespołu prasowego PLK. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Nie zabraknie także funkcjonalnego oświetlenia oraz czytelnej informacji o rozkładzie jazdy. Dojście na perony będzie możliwe tak jak dotychczas poprzez zlokalizowane w środkowej części stacji przejście tunelowe. W trakcie inwestycji zostanie ono przebudowane, planowane są m.in. montaż zadaszeń nad zejściami, wymiana nawierzchni przejścia oraz przebudowa schodów. Będzie ono dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych dzięki zabudowie wind.

  • Część inwestycji realizowanej przez miasto – skwer i parking

Harmonogram wszystkich pracy ma zostać przedstawiony na spotkaniu wszystkich stron projektu, 11 stycznia 2019 roku.

Jak informuje pełnomocnik prezydenta, Danuta Papaj, miasto nie rezygnuje z planów budowy parkingu nad torami, chociaż taka inwestycja będzie kosztowna.

Nam również ciężko wyobrazić sobie dworzec kolejowy, bez miejsc parkingowych, które jednocześnie połączą obie strony miasta (Mielczarskiego i Żelazną). Platforma nad peronami jednocześnie będzie osłaniać je przed czynnikami atmosferycznymi, a to wpłynie na komfort podróży i oczekiwania na nią.

Jeżeli zaś chodzi o skwer przed dworcem PKP, to w konsultacjach społecznych wygrał prezentowany niżej projekt, wraz z umieszczeniem pomnika w osi ul. Sienkiewicza. Do tej koncepcji skłaniamy się również my, gdyż wydzielenie większej przestrzeni zielonej przy przystankach autobusów, pozytywnie wpłynie na komfort przesiadek.

Wizualizacja parkingu nad peronami / Źródło: UM Kielce
Wizualizacja Placu Niepodległości / Źródło: UM Kielce

Poprawa komfortu obsługi podróżnych na stacji Kielce jest planowana w ramach zadania pn.: „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” i jest dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020


OŚ CZASU – prace Kielce / Źródło: PKP PLK / PKP S.A