MPK oskarża „Michalczewskiego” o dumping cenowy, a dziś wykonuje przewozy za niższą stawkę!

Fot. InfoBus / Autobus MAN będący własności firmy Michalczewski oddział Wrocław.

W piątek poznaliśmy stawki firm „Michalczewski” i MPK Kielce w przetargu an obsługę komunikacji miejskiej w Kielcach. Oferta firmy z Radomia okazała się dużo lepsza i tańsza, a przedstawiciele MPK Kielce oskarżyli konkurencję o stosowanie nierealnych i dumpingowych cen.

Ta cena jest skandaliczna i bezczelnie niska – twierdzi Bogdan Latosiński, poseł PiS i szef rady nadzorczej KASP, właściciela MPK. W podobnym tonie wypowiada się Prezes MPK, Elżbieta Śreniawska. Zdecydowanie zaprzecza temu Aleksandra Michalczewska, prezes firmy „Michalczewski, która złożyła lepsza ofertę w przetargu. To realna cena oparta na rzetelnych kalkulacjach i naszym kilkunastoletnim doświadczeniu. To kalkulacja m.in. cen paliwa, wynagrodzeń pracowniczych i eksploatacji taboru.

Punkt widzenia zależy od…

W odpowiedzi na oskarżenia Pani Śreniawskiej chcemy przypomnieć, że miesiąc temu MPK podpisało aneks do umowy z miastem, w których zmieniono stawki za wozokilometry. Z aneksem można zapoznać się TUTAJ.  Dziś MPK jeździ za niższa stawkę niż chce jeździć Michalczewski. Doskonale prezentuje to poniższe zestawienie:

Porównanie obowiązującej dziś stawki MPK Kielce z ofertą firmy Michalczewski

[table id=6 /]

Należy dodać, że ta stawka jest wyższa niż pierwotnie chciało MPK, które po wygraniu przetargu domagało się jej podwyższenia, na co nie zgodził się ZTM. Ostatecznie sprawa trafiła do sądu, z powództwa MPK, a miasto rozprawę przegrało, bo… postanowiło się nie bronić.

Przypomnijmy, że MPK od 2009 roku jest również operatorem 40 solarisów, które miasto kupiło za pieniądze unijne. Obsługują one linie od 102 do 114 i podlegają pod inny przetarg niż linie od 1 do 55. Z każdy wozokilometr, miasto płaci obecnie MPK od 4,40 do 4,45 zł brutto, zaś Michalczewski chce zrobić to za 4,44 zł brutto. Na tym przykładzie doskonale widać, że stawki wyliczone przez Michalczewskiego są realne, a nieco niższa stawka może wynikać z lepszego zarządzania i mniej rozbudowanej administracji w firmie.

Warto przypomnieć sobie, że z 2009 roku na Solarisy „unijne”, oferta MPK była jeszcze niższa i większa od możliwości ZTM-u, który wycenił usługę na 4,11 zł brutto za wozokilometr. MPK zaskoczyło wszystkich, składając ofertę 2,65 zł brutto. Konsorcjum Autobusowe „Jura”, które współtworzy m.in. PKS Kielce, zaproponowało stawkę 5,30 zł, a warszawska firma Mobilis – 4,25 zł.

MPK przekroczyło budżet miasta

Oferta MPK nie zmieściła się w budżecie, jaki ZTM miał do dyspozycji w związku z przetargiem. Prezentujemy zestawienie najważniejszych punktów oferentów.