Schody, które nie są schodami, czyli rzeczywistość według MPK Kielce

Wymyślone definicje i naginanie prawdy przez MPK.

Schody, które nie są schodami

W najnowszym numerze lokalnej gazetki reklamowej „Pasażera”, prezes MPK poświęciła Kieleckiej Platformie Komunikacyjnej, aż dwie strony! (Skan artykułu poniżej) Po wylewaniu łez i pisania, jak bardzo źle jest traktowana spółka, przez KPK, możemy dowiedzieć się m.in. o tym, że MPK robi wszystko tak jak należy i nie ma sobie nic do zarzucenia. Jednym z głównych tematów jest sprawa MAZ-ów, które zgodnie z umową nie powinny zostać dopuszczone do realizacji kontraktu ze względu na obecność stopni poprzecznych.

Zdaniem Śreniawskiej, schody w tych autobusach… nie są schodami. Pani prezes podeszła do sprawy bardzo kreatywnie i postanowiło poszukać argumentów na swoją korzyść. Niestety nie udało jej się to, gdyż przywołuje definicję, która nijak ma się do zapisów umowy z miastem. Połączenie zagłębionego przejścia, ze strefą miejsc siedzących, nie jest uznawane za stopnie poprzeczne – Elżbieta Śreniawska, 2019

Pani Prezes, przytacza również we wszystkich mediach definicję – jak twierdzi – europejską, jednocześnie pomijając istotną klasyfikację pojazdów autobusowych. Autobus niskopodłogowy to taki, w którym, co najmniej 35% powierzchni dla pasażerów tworzy powierzchnię bez stopni, do której jest możliwy dostęp przez co najmniej jedne drzwi – twierdziła w Radiu Kielce Prezes MPK.

Jak dowiedzieliśmy się od Rewizora MPK Kielce, Prezes sama stwarza sobie problemy, gdyż zgodnie z zapisem w ofercie złożonej przez nią do ZTM Kielce, oświadcza, że zapoznała się z SIWZ i nie wnosi żadnych zastrzeżeń! (Zdjęcie od Rewizora MPK, pkt. 4)

Co więcej, MPK zdaje się nie zwracać uwagi na zapisy w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), które są podstawowym dokumentem podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a każdy Wykonawca jest zobowiązany je spełnić. Właśnie takim warunkiem jest 100% niskiej podłogi, bez stopni poprzecznych wewnątrz i niezależnie od innych przepisów, w myśl SIWZ, autobusy z jakimkolwiek stopniem nie spełniają podstawowych wymagań technicznych miasta.

Przypomnijmy, że po naszej interwencji, UZP wszczął kontrolę w ZTM Kielce, gdyż mogło dojść do podpisania umowy niezgodnie z prawem.

Być może, MPK uznało, że kolejny raz wszyscy przymkną oczy, na rażące naruszenia zapisów umownych, co może usprawiedliwiać histerię i merytoryczny bełkot.

Jak wygląda ogólnopolska klasyfikacja autobusów do przewozu osób w transporcie publicznym?

  • niskopodłogowy (bez stopni poprzecznych wewnątrz), a 35% o których wspomina Pani Prezesto 35 centymetrów wysokości na jezdnią…
  • średniopodłogowy (jeden stopień wejściowy, podłoga na poziomie ok. 36 – 75 cm nad poziomem jezdni)
  • wysokopodłogowy (dwa lub więcej stopni wejściowych, podłoga na poziomie od 76 cm wzwyż nad poziomem jezdni)
  • wysokopokładowy (podłoga na poziomie ponad 100 cm nad poziomem jezdni, osobny dolny pokład przeznaczony na luki bagażowe, konstrukcja typowa dla autobusów dalekobieżnych i turystycznych)
  • niskowejściowy (częściowo niskopodłogowy – najczęściej w przedniej części, a w tylnej wysokopodłogowy, ze stopniami poprzecznymi)