MZD i ZTM szykują się do wiosennych porządków. Będą myć wiaty i biletomaty.

Wiosna za oknem, więc ruszył sezon porządków na ulicach i przystankach. Zarząd Dróg zlecił umycie ponad pół tysiąca wiat przystankowych. Wszystkie mają lśnić.

Znikną graffiti, reklamy i brud

Przystanki będą myte od góry do dołu, w poprzek i pionowo. Wiaty będą myte specjalnymi środkami chemicznymi, a potem zaimpregnowane – wyjaśnia Miejski Zarząd Dróg w Kielcach. Firma, która wykonuje usługę dysponuje mnóstwem środków chemicznych myjących różne farby i urządzeniami ze specjalnymi dyszami podającymi preparaty pod ciśnieniem.

Po czyszczeniu, wiaty zostaną zaimpregnowane specjalnym preparatem, które ułatwią mycie kolejnych malunków. – Szorowanie przystanków sprawia, że materiał, z którego je wykonano, szkło czy pleksa z czasem się matowi i nieładnie wygląda. Natomiast po impregnacji graffiti łatwo się myje ciepłą wodą i nie ma skutków ubocznych szorowania

Znaczenie ma także temperatura wody używanej do mycia. Każdy napis wcześniej czy później zostanie usunięty, czasem jednak może zostać ledwo widoczny cień. Mycie jednej wiaty zajmuje od 20 minut do godziny. Mycie wiat obejmie większość przystanków na terenie miasta i będzie trwało od kwietnia do maja.

MZD poinformował również, że planowana jest wymiana około 20 wiat, nie będą to te „ultradrogie”, ale zwykłe wiaty, które staną tam, gdzie nie ma ich w cale, albo są już stare.

ZTM również będzie czyścił

W sprawie biletomatów stacjonarnych wystąpiliśmy do Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego o dokonanie kilku zmian w ich zakresie. Pierwsza, to dokładne wyczyszczenie z naklejek, aktów wandalizmu i kurzu po zimie. Zaproponowaliśmy, aby: zmienić „wygaszacz” na biletomatach i powiększyć napis „kliknij, aby kupić bilet”, rozjaśnić ekran, zmienić wrzutnię monet oraz wykonać przegląd przyjmowania banknotów i monet. Dodatkowo poprosiliśmy o naklejenie, wzorem z innych miast, na krawędzi daszku automatu napisu „AUTOMAT DO SPRZEDAŻY BILETÓW”.

ZTM zaakceptował wszystkie powyższe wnioski i będzie prowadził prace przy biletomatach. 

Prosiliśmy również o aktualizację systemu biletomatów tak, aby można korzystać na nich z funkcji „wyszkuja trasę” oraz „interaktywna mapa Kielc” oraz wdrożenie płatności kartą. Dwie pierwsze są nie możliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych, zaś drugie ze względów kosztów nie były rozważane, ale ZTM nie mówi „NIE”