6 pytań o klimatyzację

Kiedy należy uruchomić klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej? Jaki procent taboru jest klimatyzowany i jak go rozpoznać? Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej? Na czym polega kontrola klimatyzacji? Gdzie zgłaszać pojazdy z niedziałającą klimatyzacją? Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące klimatyzacji w kieleckich pojazdach komunikacji miejskiej.

1. Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja i jak działa?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Klimatyzacja jest uruchamiania powyżej 23 stopni Celsjusza.

W liniach 102-114 klimatyzację uruchamia kierowca, zaś autobusy obsługujące linie: 34, 46, 50, 51 i 54 wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura osiągnie 23 stopnie Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

2. Ile autobusów jest wyposażonych w klimatyzację?

Klimatyzację posiadają obecnie tylko autobusy, które są własnością miasta. Jest to 40 Solarisów z linii 102-114 i 25 Solarisów hybrydowych.

3. Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Pojazdy z klimatyzacją obsługują tylko linie: 34, 46, 50, 51 i 54 oraz linie 102-114.

Dodatkowo na oknach autobusów hybrydowych znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.

Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

4. Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim, w liniach 34, 46, 50, 51 i 54 prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.

Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zamknięte, ale nie zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem, uszkodzeniem elementów uszczelniających albo otwarciem okien co skutkuje niewydajnym chłodzeniem wnętrza autobusu.

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo.

Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji dyspozytora MPK, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

5. Kto i w jaki sposób kontroluje działanie klimatyzacji w pojazdach? 

Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 23 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach i przystankach przelotowych. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. w W zajezdni sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Najlepszymi kontrolerami okazują się jednak pasażerowie, którzy na bieżąco mogą informować o problemach z klimatyzacją.

 6. Gdzie można przekazywać informacje o niedziałającej klimatyzacji?

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji należy przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego, za pomocą formularza: ZGŁOŚ TO!

W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Ogrzewanie musi zostać uruchomione, poniżej 0 stopni na zewnątrz. Sprawdź rzeczywistą temperaturę w Airly.
Dopuszczalne przyśpieszenie wynosi: 2 minuty
Dopuszczalne opóźnienie wynosi: 4 minuty
Prawidłowy email jest wymagany do przetwarzania zgłoszenia. Otrzymasz potwierdzenie od ZTM.